woensdag 11 september 2013

iPhone 5S of 5C? Niet doen!

Elk jaar weer een grote gebeurtenis, de nieuwe iPhone worden tentoongesteld. Het zijn er dit jaar zelfs twee! Gaan we echt het schema hieronder volgen bij volgende modellen?


Ik denk het niet, maar grappig is het idee wel. De nieuwe iPhones lijken weer prachtig en goed uitgerust maar je bent er weer een enorme bundel geld aan kwijt als je er eentje wilt hebben. Ze krijgen goede reviews, maar ze kunnen me niet echt overtuigen om er een zooi geld aan uit te willen geven.

Zelfs de goedkopere versie, de iPhone 5C is schreeuwend duur. Ik vind het met 100 dollar verschil op de 5S veel te weinig schelen. Ik snap best dat de iPhone een luxeproduct is maar ik weiger te geloven dat dit niet goedkoper had gekund. Sony weet tenminste hoe je zoiets moet aanpakken. Zij houden de prijs van bijvoorbeeld hun game consoles zo laag mogelijk, om de kosten te dekken (in sommige gevallen lijden ze zelfs verlies op verkopen), want dat laten ze goedmaken door bijvoorbeeld de gameverkoop, waar mensen natuurlijk gretig gebruik van maken.

Waarom kan Apple dat voorbeeld niet volgen? Een iPhone hoeft niet gratis te zijn maar ze verdienen goud met de Appstore dus ik zie het probleem niet. Maar goed, ik ben geen financieel expert dus laat ik het daar maar bij.

Waar ik dit artikel voor schrijf, is om jullie een tip mee te geven. Wanneer een nieuwe iPhone (of twee) uitkomt, zijn er altijd Apple fanboys die deze direct willen hebben, maar omdat ze nogal duur zijn, eerst maar even van hun oude telefoon af moeten. Dit kun je op grote schaal op marktplaats terugzien.

In plaats van het allernieuwste model te nemen, is dit het moment om over te stappen op het voorlaatste model. Zelf heb ik een iPhone 4S 32GB waar ik nog dik tevreden over ben, maar als ik nu zou overstappen, is dat op de iPhone 5 en dan liefst eentje met 64GB geheugen, hoewel ik genoegen zou nemen met weer 32GB.

Ik gebruik mijn iPhone 4S de hele dag door. Op het werk speel ik er muziek op af met Spotify, bij thuisgebruik doe ik dingen als gamen/mailen/facebooken/whatsappen en meer. Soms bel ik zelfs met m'n telefoon! :)
Het scherm van de iPhone 5, 5S en 5C is iets groter dan de iPhone 4 maar om nou te zeggen dat ik het mis als ik de iPhone 5 in m'n handen heb gehad en dan m'n eigen iPhone 4S weer oppak, nee.


De camera op de 4S is full HD en ik gebruik hem daar ook altijd voor wanneer ik vlogs opneem. Hij neemt prachtige foto's en het beeld is haarscherp. De vraag is dus meer, wat wil je met je iPhone gaan doen en welk model heb je ervoor nodig?

Heb je echt een nieuwe iPhone nodig, of is het meer een hebbedingetje die in je hand moet liggen omdat hij nieuw is en je ermee wilt pronken? Dat is vaak wel het geval.
Ik zou een nieuwe iPhone niet afslaan, maar ik zal er niet (meer) het volle pond voor betalen. Ik neem wel genoegen met een modelletje of twee terug in het verleden.

Vraag voor de iPhone gebruikers onder jullie: Welk model heb je nu en ga je overstappen op een nieuwer model? Kun je toelichten waarom?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten