zondag 15 september 2013

Netflix Movie Review: The Road (2009)

Een nieuw terugkerend onderdeel voor zowel mijn YouTube pagina als mijn blog is het reviewen van films die via het supergoedkope medium Netflix te zien zijn. Vandaag krijg je mijn mening over de film The Road voorgeschoteld. Hiervoor heb ik op YouTube een video gemaakt:

Misschien is wat achtergrondinformatie voor deze manier van reviewen wel interessant. Ik heb eerder aangekondigd reviews te gaan doen maar had toen nog niet helemaal in beeld hoe ik dat ging aanpakken. Op de zaterdag dat ik de video zou uitbrengen moest ik dat natuurlijk ter plekke nog even uitvinden. Ik besloot voor een goedkope 'green-screen' techniek te gaan. Een oranje doek als achtergrond met een bijpassende chroma-key instelling in Sony Vegas en ik kon aan de slag. Ook vond ik een mooie bijpassende intro template in dezelfde kleur voor Adobe After Effects dus dat sloot mooi op elkaar aan. Zodoende.

Goed, terug naar het onderwerp. The Road is een film geregisseerd door John Hillcoat. Op zijn IMDB pagina zie ik geen verdere titels staan die mij bekend voorkomen en omdat ik best enthousiast ben over deze film ben ik alleen maar meer onder de indruk van zijn prestatie.

Hier de trailer van de film:

De film gaat over een vader en zoon die samen door een post-apocalyptische wereld slenteren en proberen te overleven. Iets wat lang niet altijd even gemakkelijk is, omdat eten zeer schaars is en je daardoor overal kannibalen tegenkomt die je dus met gemak afmaken voor een avondmaal.

Er komen diverse grote acteurs in voor. Viggo Mortenson kennen we allemaal als Aragorn uit de Lord of the Rings trilogie. Hij was perfect in die rol en dat is hij ook in deze film. Jammer genoeg voor hem heeft hij daarna niet de aandacht gekregen die hij naar mijn mening wel heeft verdiend want hij is een geweldige acteur.

Als je de film The Road hebt gezien snap je dat wel. Of misschien ken je hem van A History of Violence, waar hij ook een hele mooie rol speelt. Ken je de film niet, dan kan ik hem je zeker aanraden!

Goed, terug naar The Road. Wat me vooral boeide is de setting van de film. Het boek waar de film op gebaseerd is, schijnt trouw nageleefd te zijn. Ik heb het boek zelf niet gelezen, maar neem direct aan dat dit niet overdreven is. De wereld waar de karakters in leven, ziet er totaal kapot en dood uit en dat oogt erg mooi. Het is allemaal erg triestig en zo hoort het ook als een beschaving ten einde is, lijkt me.
Viggo's naamloze karakter is de vader van een jonge zoon, gespeeld door nieuwkomer Kodi Smit-McPhee die hij probeert met goede normen en waarden op te voeden. Dat is vrij lastig omdat iedereen die je tegenkomt je liever dood heeft, maar hij doet goed z'n best. Dat het jongetje een beetje een watje is, zou je daaraan kunnen wijden maar ik vind het wel een beetje een minpunt van de film want het komt wat ongeloofwaardig over. Als je opgroeit in een keiharde wereld leer je je daarvoor aan te passen, maar dit jongetje komt over alsof hij hier net in terecht is gekomen en dat vind ik jammer.

In de film kom je niet veel acteurs en personages tegen maar de acteurs die je tegenkomt zijn stuk voor stuk uitstekend gecast en verstaan hun vak. Ik vond Robert Duvall het erg goed doen, maar dat kwam deels ook door zijn gekwelde gezichtsuitdrukking waar de juiste make-up ook veel heeft geholpen. Erg mooi allemaal.

De film is wel een beetje triestig. Het kent geen happy end en is dus niet voor iedereen geschikt. Het is beslist niet bedoeld als blockbuster om grote hoeveelheden bioscoopzalen mee te vullen. Als je die verwachting ook niet hebt, zul je een fantastische film ervaren maar als je hoopt op veel actie en weinig inhoud, dan kom je bedrogen uit. De film is een echt karakterdrama dat naast de sterke decors volledig bouwt op de kracht van de acteurs die erin spelen.

Tot zover mijn review van The Road.

Drie vragen aan jullie:
Wat vinden jullie van de film, als je hem gezien hebt?